Dogoterapia Czym jest Kynoedukacja? Kynoedukacja są to zajęcia polegające na zwiększeniu świadomości uczestników na tematy związane z psami np: profilaktyka pogryzień, szacunek do zwierzęcia i jego granic, ogólna wiedza na temat psów, podstawy opieki i potrzeby psa. Czym jest Dogoterapia ? ''Dogoterapią nazywamy terapię kontaktową z udziałem psa polegającą na wieloprofilowym usprawnianiu dzieci i dorosłych. Dogoterapia jest rodzajem pracy uzupełniającym szeroko rozumianą rehabilitację i nie może pozostać jedyną formą terapii, a stanowi uzupełnienie całości oddziaływań terapeutycznych. Spotkania z psami mogą przyjmować różne formy. Mogą być to spotkania jednorazowe lub ciągłe, mające na celu dostarczenie pozytywnych emocji lub np kszatłtowanie funkcji poznawczych'' [www.przyjaciel.pl] Dzięki dogoterapii możemy osiągnąć następujące cele według delta society: Fizyczne: poprawa funkcji motorycznych w zakresie motoryki dużej i małej, sprawniejsze poruszanie się na wózku, lepsze poczucie równowagi Zdrowie psychiczne: poprawa komunikacji, poprawa umiejętności koncentracji uwagi, umożliwienie uczestnictwa w zajęciach rekreacyjnych, obniżenie lęku, podniesienie poziomu samooceny, spadek poczucia alienacji, izolacji, samotności i wyobcowania Edukacyjne: podniesienie zasobu słownictwa - czynnego i biernego, usprawnienie pamięci, tworzenie pojęć opisujących rzeczywistość, takich jak kolor, wielkość, kształt itd. Motywacyjne: ułatwienie nawiązywania kontaktu z obcymi osobami, poprawia integracje w grupie, wytworzenie umiejętności podejmowania proponowanych ćwiczeń i aktywności Cele szczegółowe: przełamanie lęku przed kontaktem z psem, akceptacja podejścia do psa przebywającego w bliskim otoczeniu, nawiązanie i pogłębienie kontaktu z psem, kształtowanie pozytywnych emocji i eliminowanie negatywnych [agresji, autoagresji], pobudzenie zmysłów, lepsze poznanie schematu ciała psa i człowieka, wykonywanie aktywności ruchowych wspólnie z psem lub w jego obecności, wyciszenie i relaksacja w obecności psa, nauka i rozwijanie umiejętności wykonywania czynności pielęgnacyjnych, nazywanie własnych emocji oraz emocji jakie przeżywa pies, nauka zasad bezpiecznego przebywania z psem Dodatkowe korzyści płynące z dogoterapii to: rozwijanie empatii otwarcie na świat wzrost opiekuńczości wzrost zaufania i akceptacji umiejętność socjalizacji pobudzenie umysłowe kontakt fizyczny korzyści fizjologiczne Badania wykazują że kontakt z psem znacząco obniża poziom stresu, pomaga poradzić sobie, np. ze stresem pourazowym, obniża poziom samotności oraz obniża za wysokie ciśnienie tętnicze, badania wykazują również że dzieci autystyczne wykazują więcej zachowań prospołecznych w obecności psa.
Terapia widzenia (Trening wzrokowo – motoryczny) Trening wzrokowo- motoryczny jest to program terapeutyczny, który łączy ze sobą terapię ortoptyczną z terapią pedagogiczną. Dodatkowo jest wspomagany programem słuchowym- Therapeutic Listening®, Quickshifts, które mają na celu integrować wrażenia sensoryczne. Terapia jest także rozszerzona o stymulator słuchowy Forbrain®, który pobudza przetwarzanie słuchowe i wspiera naukę czytania i pisania. Trening wzrokowo- motoryczny ma na celu integrować funkcje wzrokowo- słuchowe, słuchowo- językowe oraz koordynację wzrokowo- ruchową. Istotnym aspektem podczas ćwiczeń jest także motoryka mała oraz duża, dlatego też zajęcia wykonywane są zarówno w pozycjach statycznych jak i dynamicznych. Ma to na celu zintegrowanie bodźców wzrokowych z innymi zmysłami. Trening wzrokowo- motoryczny jest przeznaczony dla dzieci u których występują trudności w zakresie pracy wzroku oraz umiejętności szkolnych. Terapia może również wspierać uczniów, którzy niedługo podejmą edukację szkolną. Z uwagi, że ćwiczenia są indywidualnie dobierane niezbędna jest aktualna diagnoza ortoptyczna, którą można zrealizować w naszej Poradni. Terapia jest prowadzona indywidualnie oraz odbywa się raz w tygodniu, czas trwania jednego spotkania to 30 minut lub dla dzieci starszych 50 minut. Trening w Poradni prowadzi Pani Wioleta Bogusławska – pedagog, ortoptyk
TRENING SŁUCHOWY NEUROFLOW Neuroflow Aktywny Trening Słuchowy (APD) to interaktywny trening wyższych funkcji słuchowych dla dzieci z zaburzeniami przetwarzania słuchowego oraz dzieci z grupy ryzyka tych zaburzeń od 4 r.ż.; oparty jest na najnowszych badaniach naukowych z obszaru neurorehabilitacji, audiologii, neurologopedii; jest terapią usprawniającą procesy komunikowania i uczenia się dziecka w oparciu o bodźce słuchowe Zaburzenia przetwarzania słuchowego (auditory processing disorder- APD) to nieprawidłowości w przetwarzaniu słuchowym na poziomie neuronalnym. Problem zaburzeń przetwarzania słuchowego jest szczególnie ważny u dzieci w wieku szkolnym, gdyż może mieć poważny wpływ na osiągniecia szkolne. Dzieci z podejrzeniem upośledzenia wyższych funkcji słuchowych, mimo prawidłowych wyników badań słuchu, zachowują się podobnie jak dzieci z lekkim niedosłuchem i mają trudności z nauką ze słuchu, szczególnie w otoczeniu hałasu. Na czym polega i jak przebiega terapia? Terapia jest dostosowana do wymagań i wieku dziecka. Sesje odbywają się online w domu dziecka pod nadzorem rodziców albo w poradni z terapeutą. Stopień trudności zadań jest dostosowany do możliwości dziecka i zmienia się w sposób adaptacyjny, tak aby zadanie nie było zbyt łatwe, ani zbyt trudne. Trening wymaga od dziecka skupienia uwagi, myślenia, zapamiętywania, aby jak najlepiej odpowiadało na stawiane przed nim zadania. Przed rozpoczęciem treningu Provider Neuroflow przeprowadza wstępną diagnozę i kolejno po każdym przebytym przez dziecko etapie terapii sporządza diagnozę korygującą, która ma na celu uwzględnienie postępów terapii. Sesje terapeutyczne odbywają się 3 razy w tygodniu (w tym jedna z nich w weekend). Każda dzienna sesja trwa około 15-20 minut. Trening może trwać (w zależności od potrzeb i osiągniętych efektów) od 11 do 24 tygodni. Profile kliniczne APD: Provider Neuroflow w trakcie diagnozy ustala do jakiego podtypu klinicznego APD należy dziecko. Dr Andrzej Senderski (autor metody) wyróżnia 3 podtypy zaburzenia: Zaburzenia słyszenia na poziomie fonologicznym – ich istotą są zaburzenia identyfikacji, różnicowania i zapamiętywania cech akustycznych dźwięków mowy oraz trudności w rozumieniu mowy w hałasie. Dziecko z tego typu zaburzeniami będzie miało problemy z różnicowaniem fonemów, co przekłada się na trudności w czytaniu i pisaniu oraz często występujące wady wymowy. Terapia w tym przypadku opiera się na ćwiczeniach: różnicowania długości, wysokości i kolejności dźwięków; analizie aspektów czasowych dźwięku; funkcji fonologicznych z użyciem dźwięków mowy; rozumienia mowy w szumie. Zaburzenia uwagi słuchowej – ich istotą są trudności w rozumieniu mowy w niekorzystnych warunkach akustycznych (w hałasie), szczególnie gdy równocześnie mówi kilka osób. Dziecko z tego typu zaburzeniami dodatkowo może być także impulsywne, przejawiać trudności z dłuższym utrzymaniem uwagi, mieć zaburzoną krótkotrwałą pamięć słuchową. Terapia w tym przypadku opiera się na ćwiczeniach: rozumienia mowy w hałasie; krótkotrwałej pamięci i uwagi słuchowej. U dzieci tych często rozpoznawane są współistniejące zaburzenia uwagi (ADD) lub zaburzenia uwagi z nadreaktywnością (ADHD). Zaburzenia integracji słuchowo-wzrokowej – ich istotą są trudności w zadaniach wymagających dobrej współpracy prawej i lewej półkuli mózgowej, takich jak: rozumienie ze słuchu, rysowanie, pisanie i czytanie, taniec oraz wykorzystanie i stosowanie prozodycznych cech mowy. Terapia w tym przypadku opiera się na ćwiczeniach: uwagi i lateralizacji słuchowej; integracji i separacji międzyusznej, korzystania z cech prozodycznych mowy; treningu muzycznego. Dla każdego dziecka z rozpoznanym apd powinno się wybrać odpowiedni, zindywidualizowany program terapeutyczny. Kiedy zgłosić dziecko na diagnozę? Jeśli twoje dziecko: nie potrafi dłużej utrzymywać uwagi na konkretnych zadaniach myli podobnie brzmiące wyrazy ma trudności w nauce: czytania, pisania lub języków obcych często prosi o powtórzenie pytania lub wypowiedzi ma trudności z rozumieniem dłuższych poleceń ustnych nie chce wykonywać lub wykonuje nieprawidłowo kilkuetapowe polecenia, podane w jednym zdaniu ma kłopoty z przyswojeniem treści dłuższej rozmowy zdarza się, że sprawia wrażenie nieobecnego jest wrażliwe na głośne dźwięki ma problemy z określeniem kierunku, z którego dobiega głos nie przejawia zdolności muzycznych chorowało na przewlekłe wysiękowe zapalenie ucha środkowego lub na ostre zapalenie ucha, miało przerośnięty migdałek gardłowy Zaburzenia przetwarzania bodźców słuchowych bywają dodatkową przyczyną trudności w uczeniu się u dzieci z dysleksją, SLI, ADHD, autyzmem. Przed podjęciem decyzji o przeprowadzeniu testów diagnostycznych oceniających wyższe funkcje słuchowe wskaże jest wypełnienie Ankiety. Jakie są efekty terapii? Trening Neuroflow poprawia zdolności dziecka w: różnicowaniu dźwięków mowy, a dzięki temu w nauce czytania i pisania nauce języków obcych utrzymaniu uwagi na głosie nauczyciela szczególnie w szumie i hałasie podzielności uwagi, gdy jednocześnie mówi kilka osób, gdy należy słuchać nauczyciela i jednocześnie robić notatki wydłużeniu pamięci słuchowej rozwoju mowy prawidłowej artykulacji prawidłowej melodii języka (prozodii) poprawia pewność siebie obniża poziom stresu ułatwia nawiązywanie kontaktów społecznych
PSYCHOTERAPIA Jest formą pomocy skierowaną do osób, które chcą lepiej zrozumieć siebie - swoje emocje, potrzeby, a także motywy różnych zachowań Psychoterapia zalecana jest osobom zdrowym, które pragną pogłębić świadomość siebie, jak również osobom borykającym się z różnymi problemami natury psychicznej, np.: doświadczają obniżonego nastroju, lęku, silnych emocji, z którymi sobie nie radzą, przeżywają kryzysy w relacjach, mają zaniżoną samoocenę. Psychoterapię może prowadzić psycholog w trakcie specjalistycznego szkolenia z zakresu psychoterapii, psycholog, który ukończył szkolenie i jest w toku ubiegania się o certyfikat psychoterapeuty lub certyfikowany psychoterapeuta.