Polega na usprawnianiu małej motoryki, czyli precyzyjnych ruchów palców i dłoni, jej celem jest podniesienie funkcji manipulacyjnych ręki po przez wykonywanie różnorodnych zadań i ćwiczeń

Terapeuta rozpoczyna terapię od normalizacji napięcia mięśniowego kończyn górnych, by w późniejszym czasie skupić się na:

  • utrwaleniu prawidłowej postawy ciała podczas nauki
  • doskonaleniu umiejętności chwytu ołówka, długopisu
  • stabilizacji nadgarstka i rozwoju dłoni
  • pracą nad usprawnieniem koordynacji obu rąk
  • ćwiczeniach ruchów precyzyjnych, poprawiających jakość pisma dziecka

W terapii ręki terapeuta wykorzystuje elementy ćwiczeń z zakresu integracji sensorycznej.

Kiedy zgłosić się na terapię ręki?

Gdy zaobserwujemy u dziecka:

  • trudności szkolne takie jak: pisanie, malowanie, wycinanie, lepienie z plasteliny
  • nieprawidłową postawę ciała
  • zaburzenia napięcia mięśniowego
  • trudności w wykonywaniu podstawowych czynności takich jak: picie, jedzenie, ubieranie się
  • zaburzenia koordynacji ruchowej: słaba równowaga, częste potykanie się, przewracanie

Czym jest terapia SSP?

Podstawą naukową prowadzenia terapii Porgesa jest teoria poliwagalna, dotyczy nerwu błędnego, który jest X nerwem czaszkowym, jest to najważniejszy nerw części przywspółczulnej autonomicznego układu nerwowego. Łączy on obszary pnia mózgu z wieloma częściami ciała, w tym szyja, klatką piersiową i jamą brzuszną. Terapia polega na przywróceniu neurologicznego stanu bezpieczeństwa poprzez aktywację brzusznej części nerwu błędnego.

 

Dla kogo jest zalecana terapia SSP?

Terapia ma na celu zmniejszenie stresu i wrażliwości słuchowej, przy jednoczesnym zwiększeniu zaangażowania społecznego i odporności na dźwięki.

Osoby z zaburzeniami przetwarzania słuchowego często wykazują nadwrażliwość dźwiękową i przeciążenie słuchowe spowodowane hałasem, w konsekwencji prowadzi to do niepokoju i/lub trudności natury emocjonalnej. Kiedy reakcja emocjonalna na dźwięk jest negatywna, układ limbiczny stymuluje nerw błędny i autonomiczny układ nerwowy w taki sposób, że jednostka przyjmuje postawę „walcz lub uciekaj”. Terapia SSP odpowiednio stymuluje i odwrażliwia system słuchowy za pomocą odpowiednio przetworzonej muzyki, koncentrującej się na częstotliwości ludzkiej mowy. 

Szczególnie zaleca się terapię SSP dzieciom i dorosłym ze zdiagnozowanym lub podejrzeniem występowania takich zaburzeń rozwojowych jak:

  • spektrum autyzmu
  • nadwrażliwość słuchowa
  • nadreaktywność na dźwięki, fonofobia
  • zaburzenia zrozumiałości mowy
  • stany lękowe, reaktywność emocjonalna przejawiająca się w nadmiernej drażliwości, nerwowości
  • zaburzenia snu, jąkanie, zespół jelita drażliwego, bóle brzucha nieuzasadnione medycznie

 

Na czym polega terapia SSP?

Terapia polega na słuchaniu zmodyfikowanych ścieżek muzycznych, które ze względu na swoją specyfikę akustyczną aktywują brzuszną część nerwu błędnego.

 

Ile trwa terapia SSP?

Terapia i czas jej trwania jest indywidulanie dobierany przez Terapeutę w oparciu o analizę badań słuchu i przeprowadzonego wywiadu na temat specyfiki trudności i zaburzeń pacjenta. Z reguły terapia zasadnicza Moduł Core trwa 5 dni a Moduł utrwalający - Moduł Balance kolejne 5 dni.

(W Poradni kwalifikacje do terapii prowadzi mgr Ewa Rycombel przy współpracy z certyfikowanym providerem metody SSP prof. S. Porgesa – Karolina Zienkiewicz.)

 

Lista badań słuchu, które należy wykonać u specjalisty Audiofonologa przed spotkaniem z Terapeutą:

  1. Audiometria – Tympanometria
  2. Audiometria tonalna
  3. Audiometria słowna
  4. Audiometria impedancyjna

Czym jest TUS?

TUS – Trening Umiejętności Społecznych ma na celu nauczyć uczestników m.in. jak rozpoznawać i reagować na własne emocje, jak je wyrażać adekwatnie do danej sytuacji, jak komunikować się z rówieśnikami by być dobrze i zrozumiale odbieranym, jak zawierać i utrzymać relacje rówieśnicze.

Aby zdobyć wiedzę na temat wyżej opisanych umiejętności uczestnicy treningu muszą wchodzić w wyreżyserowane przez terapeutę interakcje pomiędzy sobą. Podczas zajęć odgrywane są m.in. różne scenki, gdzie jedni uczestnicy treningu odgrywają jakieś role, przydzielone im przez terapeutę, a pozostała grupa uczestników staje się obserwatorami, którzy następnie analizują zaprezentowane przez odgrywających zachowania. W ten sposób uczestnicy będący raz w roli aktora a raz w roli widza nabywają wiedzę o nowych umiejętnościach, mają okazję je przećwiczyć i uczą się słuchać informacji zwrotnej na swój temat w grupie, gdzie panuje pełna akceptacja i bezpieczeństwo. Jednym z celów treningu umiejętności społecznych jest zamiana niekorzystnych zachowań, przedstawianych przez pacjenta na takie, które są bardziej akceptowalne w społeczeństwie.

 

Czym jest ART?

Aggression Replacement Training: A Comprehensive Intervention for Aggressive Youth” – jest to program terapii skierowany do młodych ludzi przez Arniego Goldsteina.  ART w skrócie jest zbiorem technik interwencyjnych, które mają nauczyć młodych ludzi radzić sobie z gniewem i agresją oraz stosować te techniki w sytuacjach powodujących stres lub złość. Szczególnie jest on skierowany do osób, którzy maja słabo rozwinięte umiejętności prospołeczne, wykazują problemy w komunikacji z otoczeniem, adekwatnym wyrażaniem uczuć, powstrzymywaniem uczucia złości i nie potrafią spojrzeć na własny świat z bardziej uczciwej, sprawiedliwej i właściwej perspektywy.

 

Podczas Treningu zastępowania agresji realizowane są cztery komponenty:

  • trening kontroli złości: polega na zastosowaniu sekwencji: bodziec- zachowanie-następstwo w celu zidentyfikowania wyzwalaczy złości. Celem tego komponentu jest nauka zatrzymania powstałego pobudzenia w wyniku złości lub gniewu, aby dać sobie możliwość refleksji nad wyborem adekwatnego zachowania i z wypracowanie alternatywnych sposobów zachowania w sytuacja prowokujących agresję;
  • trening umiejętności społecznych: polega na zastosowaniu w postaci gotowych scenariuszy umiejętności prospołecznych zastępujących zachowania agresywne;
  • wnioskowanie moralnego: głównym tematem są wartości, błędy w myśleniu i konfrontacja się z dylematami moralnymi;
  • trening empatii: omawianie zagadnień związanych z budowaniem relacji, zaufaniu, wzajemnym szacunku, aktywnym słuchaniu.

 Trening prowadzony jest przez dwóch psychoterapeutów, raz w tygodniu i jednorazowo trwa 1,5h.

Zajęcia korekcyjno-kompensacyjne

Zajęcia przeznaczone są dla dzieci i młodzieżym.in. z dysleksją, dysgrafią, dysortografią, dyskalkulią, ADHD, brakiem dojrzałości szkolnej.

Terapia pedagogiczna ma na celu eliminowanie trudności w:

  • czytaniu (tempo, technika, rozumienie)
  • pisaniu (tempo, poprawność ortograficzna, graficzna)
  • uczeniu się matematyki

...poprzez stymulowanie i usprawnianie funkcji percepcyjno-motorycznych odpowiedzialnych za te umiejętności

Prowadzimy zajęcia indywidualne oraz grupowe dostosowane do potrzeb i możliwości uczniów.